Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

WAŻNE

Otrzymałeś wezwanie do zawarcia umowy PPK? PFR TFI pomoże w wypełnieniu obowiazków pracodawcy

Aktualności Data publikacji: 22 września 2020

PPK - już czas na wybór instytucji finansowej!

Autor Jarosław Froncz Dyrektor do spraw Relacji z Klientami | PFR TFI

Drugi i trzeci etap wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych przechodzą w decydującą fazę. Przedsiębiorcy zatrudniający od 20 do 249 osób mają czas na zawarcie umowy o zarządzanie PPK do 27 października. Co oznacza, że coraz mniej czasu pozostało na wybór instytucji finansowej, której pracodawcy powierzą zarządzanie programem.

Wybór instytucji finansowej to pierwszy krok w procesie wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Jednocześnie jest to decyzja, która będzie miała kluczowe znaczenie dla funkcjonowania PPK w danej organizacji, gdyż to właśnie od wybranej instytucji finansowej zależeć będzie zarówno efektywność zarządzania środkami uczestników PPK, jak też warunki współpracy i poziom obsługi.

Wybór pracowników

Zgodnie z ustawą o PPK w wyborze instytucji finansowej powinny uczestniczyć działające w firmie związki zawodowe lub – jeśli takie nie funkcjonują – reprezentacja pracowników. Ta powinna zostać wyłoniona zgodnie z zasadami przedstawicielstwa ad hoc, czyli powołanym do przeprowadzenia konkretnego procesu. Wybór reprezentacji może odbyć się np. w formie wolnych, powszechnych i tajnych wyborów.

Co istotne, pracodawca powinien zawrzeć porozumienie z reprezentacją pracowników w sprawie wyboru najpóźniej na miesiąc przed terminem podpisania umowy o zarządzanie PPK. A zatem w przypadku firm przystępujących do PPK w ramach trwających drugiego i trzeciego etapu takie porozumienie należy zawrzeć do 27 września.

Wielu pracodawców zastanawia się nad tym, w jakiej formie powinno zostać zawarte porozumienie. Co prawda, zgodnie z ustawą pracodawca nie jest zobligowany do udokumentowania na piśmie zawartego porozumienia, jednak, biorąc pod uwagę praktykę biznesową, najlepiej sporządzić je na piśmie lub przygotować protokół, podsumowujący przeprowadzone konsultacje.

Co w przypadku, gdy we wskazanym terminie nie zostanie osiągnięte porozumienie pomiędzy pracodawcą a pracownikami? Ponieważ uprawnienia pracowników w kwestii wyboru instytucji finansowej mają charakter konsultacyjny, a nie stanowiący, w takiej sytuacji pracodawca będzie mógł wybrać instytucję finansową samodzielnie.

Kryteria wyboru instytucji finansowej

Tak jak wspominałem na wstępie, wybór instytucji finansowej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla sprawnego wdrożenia programu, lecz także dla wygodnej obsługi i warunków współpracy na późniejszym etapie, a przede wszystkim dla efektywności w zarządzaniu środkami uczestników.

Do zarządzania PPK uprawnionych jest 20 instytucji finansowych Spośród ich ofert mogą wybierać pracodawcy. I tu pojawiają się zasadnicze pytania: na podstawie jakich kryteriów dokonać wyboru? Na co zwrócić uwagę i czego oczekiwać od instytucji finansowej?

Zgodnie z ustawą o PPK podstawową zasadą, którą powinien kierować się pracodawca podczas wyboru, jest interes osób zatrudnionych. Wśród kryteriów wyboru ustawodawca wskazuje też m.in. efektywność w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi. Pod tym względem w czołówce instytucji zarządzających PPK znajduje się PFR TFI, które może pochwalić się osiągnięciem jednych z najlepszych wyników, gdyż stopy zwrotu osiągane przez subfundusze PFR PPK, zdecydowanie przekraczają średnie stopy zwrotu dla poszczególnych grup subfunduszy zdefiniowanej daty.

Co istotne, ustawa nie ogranicza listy kryteriów, dlatego w praktyce każda jednostka może, w zależności od swoich potrzeb i oczekiwań, wybrać te elementy, które w jej ocenie będą kluczowe. Badania przeprowadzone przez IZFiA i IGTE po pierwszym etapie wdrażania PPK wykazały, że firmy, które już wdrożyły PPK, najczęściej oczekiwały od instytucji finansowych wsparcia merytorycznego dla kadry zarządzającej i HR, przeprowadzenia szkoleń dla pracowników oraz pomocy w obsłudze systemów do zarządzania PPK i integracji ich z oprogramowaniem kadrowo-płacowym.

Przygotowując ofertę na zarządzanie PPK w PFR TFI skupiamy się na tym, by w jak największym stopniu spełniać oczekiwania pracodawców. Dlatego stawiamy na kompleksowe wsparcie, edukację oraz nowoczesne systemy i doświadczony zespół ekspertów. Dzięki temu możemy zapewnić obsługę PPK na najwyższym poziomie.