Przejdź do treści
NOWOŚĆ

Znajdujesz się na nowej stronie PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Zapraszamy również do odwiedzenia portalu Grupy PFR!

Aktualności Data publikacji: 20 maja 2021

Nie zdążyłem w terminie utworzyć PPK w swojej firmie, co dalej?

Autor Monika Andrzejczyk Menedżer ds. PPK | PFR TFI

Za nami ostatnia faza wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. W tym etapie programem zostały objęte podmioty sektora publicznego oraz firmy zatrudniające maksymalnie 19 pracowników. Pracodawcy przystępujący do PPK mieli obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie do 26 marca (sektor publiczny) lub 23 kwietnia (firmy).

Jeśli z różnych przyczyn nie udało Ci się dopełnić formalności i zawrzeć umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK w terminie, wciąż istnieje możliwość, by utworzyć PPK dla swoich pracowników. W tym artykule podpowiadam, jak to zrobić, a także wyjaśniam, na co powinni przygotować się pracodawcy, którzy nie wypełnią tego obowiązku.

PPK dla wszystkich

Jedną z głównych zasad, na których opiera się PPK, jest zasada powszechności zakładająca pełny dostęp do programu dla wszystkich osób zatrudnionych. Aby go zapewnić, ustawa o PPK przewidziała, po pierwsze, obowiązkowe utworzenie PPK przez pracodawców, a po drugie, przyznanie PFR TFI roli instytucji wyznaczonej. PFR TFI, jako jedyna z instytucji uprawnionych do zarządzania Pracowniczymi Planami Kapitałowymi jest gotowa zawrzeć umowę z każdym pracodawcą, który się do nas zgłosi, bez względu na wielkość i specyfikę działalności. Zachęcam do tego, by nie zwlekać i już teraz dopełnić formalności związanych z zawarciem umowy. Można to zrobić online, korzystając z naszego systemu dostępnego na stronie: https://umowappk.pfrtfi.pl/. Wypełnienie formularza zajmuje zaledwie kilkanaście minut.

PFR przypomni o PPK

Pracodawcy, którzy mieli obowiązek wdrożenia PPK, a nie zrobili tego w ustawowym terminie, mogą spodziewać się monitu z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) odpowiadającego za ewidencję systemu.

PFR weryfikuje, czy wszyscy płatnicy będący podmiotami zatrudniającymi i deklarowali odprowadzanie obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wywiązały się z obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Jeśli okaże się, że pracodawca nie zawarł umowy w terminie, otrzyma pisemne wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z PFR TFI jako wyznaczoną instytucją finansową lub inną instytucją uprawnioną do zarządzania PPK. Wszyscy, którzy utworzą PPK po ustawowym terminie, a mimo to otrzymają monit z PFR, powinni przekazać informację zwrotną o zawarciu umowy. Pracodawca będzie miał na to 30 dni od momentu otrzymania wezwania.

Zawierając umowę o zarządzanie PPK po ustawowym terminie, należy pamiętać o wypełnieniu standardowych obowiązków informacyjnych wobec pracowników i zapewnieniu im dostępu do rzetelnych informacji o PPK, na podstawie których będą mogli podjąć świadomą decyzję o uczestnictwie. Pomogą w tym właśnie instytucje finansowe. W PFR TFI zapewniamy wszystkie niezbędne materiały dla pracodawcy i pracowników.

Kara za niedotrzymanie terminów

W wezwaniu do zawarcia umowy znajdzie się jeszcze jedna, bardzo ważna informacja, a mianowicie o karach przewidzianych za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W sytuacji, gdy pracodawca nie podpisze umowy o zarządzanie PPK w terminie, podlega karze grzywny, która może wynieść do 1,5% funduszu wynagrodzeń.

Wdrożenie PPK nawet po przekroczeniu ustawowego terminu można przeprowadzić szybko i skutecznie. W PFR TFI zapewniamy nowoczesne systemy, umożliwiające zdalne wdrożenie i obsługę, a także wsparcie ekspertów, szkolenia i materiały informacyjne oraz najwyższy standard obsługi. To nasz sposób na szybkie wdrożenie PPK w kilku krokach.