Kto wybiera instytucję finansową w samorządzie?
Wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzała środkami uczestników, to jedna z kluczowych decyzji na początku wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Do zarządzania PPK uprawnionych jest 20 instytucji finansowych. Możliwości wyboru są zatem duże. Jednocześnie często pojawia się pytanie o to, kto, w jaki sposób i wedle jakich kryteriów powinien go dokonać.
Wybór instytucji finansowej otwiera proces wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Jednocześnie jest to decyzja, która zdefiniuje funkcjonowanie PPK w danej organizacji, gdyż to właśnie od wybranej instytucji finansowej zależy zarówno efektywność zarządzania środkami uczestników PPK a także warunki współpracy i poziom obsługi.
Wspólnie czy indywidualnie?
Polska dzieli się na 16 województw, 314 powiatów i 2 477 gmin. Każdy samorząd tworzy i nadzoruje jednostki organizacyjne – są wśród nich jednostki i zakłady budżetowe, instytucje kultury, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Każda z nich oprócz tego, że wypełnia zadania w sferze spraw publicznych, jest także pracodawcą i zobowiązana jest do utworzenia PPK dla swoich pracowników.
Zmiany do ustawy o PPK wprowadzone pod koniec czerwca pozwalają na to, by wójt, burmistrz, prezydent miasta lub zarząd powiatu czy województwa wybrał instytucję finansową w imieniu podlegających sobie jednostek będących podmiotami zatrudniającymi. Ze względów praktycznych jest to bardzo ważna zmiana w przepisach. Dzięki niej mniejsze podmioty, takie jak biblioteki, przedszkola, szkoły, domy kultury nie będą musiały samodzielnie dokonywać wyboru, ale mogą podpisać umowę o zarządzanie PPK z instytucją wybraną przez nadzorującą je jednostkę samorządu.
Pracownicy mają głos
W procesie wyboru instytucji finansowej bardzo istotną rolę odgrywa strona pracownicza. Zgodnie z ustawą organ wykonawczy samorządu dokonuje wyboru w porozumieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych lub – jeśli takie nie funkcjonują – z reprezentacją pracowników. Ta powinna zostać wyłoniona zgodnie z zasadami przedstawicielstwa ad hoc, czyli powołanym do przeprowadzenia konkretnego procesu. Wybór reprezentacji może odbyć się np. w formie wolnych, powszechnych i tajnych wyborów. Już na tym etapie jednostka samorządowa powinna zadbać o przekazanie pracownikom podstawowych informacji dotyczących PPK, aby mogli świadomie podjąć decyzję co do uczestnictwa w programie. Jest to jeden z kluczowych obowiązków z punktu widzenia pracodawcy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez IZFiA i IGTE po pierwszym etapie wdrażania PPK komunikacja z pracownikami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na partycypację w programie.
Na co zwrócić uwagę?
Zarządzanie PPK odbywa się według jasno określonych zasad ustawowych, dlatego oferty poszczególnych instytucji będą miały wiele punktów wspólnych. Warto jednak pamiętać, że od tego, jaką instytucję wybierzemy, zależy nie tylko sprawne wdrożenie programu, lecz także wygodna obsługa i warunki współpracy na późniejszym etapie, a przede wszystkim to jakie zostaną osiągnięte wyniki zarządzania środkami uczestników.
Zgodnie z ustawą o PPK podstawową zasadą, którą powinien kierować się pracodawca podczas wyboru, jest interes osób zatrudnionych. Wśród kryteriów wyboru ustawodawca wskazuje też m.in. efektywność w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi. Pod tym względem w czołówce instytucji zarządzających PPK znajduje się PFR TFI, które może pochwalić się osiągnięciem jednych z najlepszych wyników, gdyż stopy zwrotu osiągane przez subfundusze PFR PPK, zdecydowanie przekraczają średnie stopy zwrotu dla poszczególnych grup subfunduszy zdefiniowanej daty. Co istotne, ustawa nie ogranicza listy kryteriów, dlatego w praktyce każda jednostka może, w zależności od swoich potrzeb i oczekiwań, wybrać te elementy, które w jej ocenie będą kluczowe.
Wspomniane wcześniej badanie wykazało, że wśród oczekiwań wobec instytucji finansowej podmioty, które już przystąpiły do PPK, najczęściej wskazywały wsparcie merytoryczne dla kadry zarządzającej i HR, przeprowadzenie szkoleń dla pracowników oraz pomoc w obsłudze systemów do zarządzania PPK i integracji ich z oprogramowaniem kadrowo-płacowym.
W PFR TFI koncentrujemy się na tym, by nasza oferta jak najlepiej odpowiadała potrzebom pracodawców i samorządów. Dlatego stawiamy na kompleksowe wsparcie, edukację i komunikację. Przygotowaliśmy narzędzia i systemy, które umożliwiają całkowicie zdalną obsługę PPK – już od momentu podpisania umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK, przez zgłaszanie listy uczestników, obliczanie wpłat aż po obsługę dyspozycji. Uczestnikom PPK udostępniamy nowoczesny i intuicyjny serwis internetowy, dzięki któremu mają zawsze dostęp do aktualnych informacji, notowań funduszy czy stanu zgromadzonych środków. Do tego prowadzimy szkolenia online i stacjonarnie oraz przekazujemy materiały edukacyjne. W ten sposób chcemy maksymalnie ułatwić samorządom prowadzenie programu, a uczestnikom przekazać najważniejsze informacje i zachęcić ich do uczestnictwa w PPK.