Aktualności Data publikacji: 17 lipca 2023

Jak sztuczna inteligencja zmienia inwestycje zagraniczne?

Autor Natalia Soldecka Ekspertka do spraw komunikacji | PFR TFI

W dzisiejszych czasach sztuczna inteligencja staje się jednym z najważniejszych elementów cyfrowej transformacji gospodarki i społeczeństwa. Choć niektóre technologie AI istnieją od ponad 50 lat, to dopiero w ostatnich latach nastąpił przełom, jeśli chodzi o skalę i możliwości zastosowania tej nowoczesnej technologii. Wzrost mocy obliczeniowych, dostępności ogromnych ilości danych oraz powstanie nowych algorytmów sprawiły, że sztuczna inteligencja może znaleźć zastosowanie w większości gałęzi gospodarki. Jednym z obszarów, w których sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, są inwestycje zagraniczne.

Wachlarz możliwości, jakie oferuje dziś AI, jest ogromny. Sztuczna inteligencja to nie tylko tak popularne ostatnio: Chat GPT, z którym możemy rozmawiać niemal na każdy temat czy generatory obrazów i wideo, lecz także wyszukiwarki internetowe, systemy rozpoznawania twarzy, roboty, autonomiczne samochody, drony czy molekularne badania diagnostyczne. Te przykłady pokazują, że sztuczna inteligencja ma rewolucyjny wpływ w zasadzie na większość gałęzi gospodarki. Nie powinno więc dziwić, że znajduje to odzwierciedlenie także w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych.

Jak podkreślają eksperci OECD, rosnące zainteresowanie ekonomicznymi i społecznymi następstwami i korzyściami rozwoju sztucznej inteligencji skutkuje wzrostem roli tej technologii w biznesie międzynarodowym. I to w kilku różnych aspektach.

Na początek: bank pomysłów i wstępne analizy

Po pierwsze sztuczna inteligencja może okazać się bardzo pomocna już na etapie przygotowania całościowej koncepcji inwestycji zagranicznej, która wymaga szczegółowych analiz. Systemy mogą analizować ogromne ilości danych gospodarczych, takich jak wskaźniki makroekonomiczne, trendy rynkowe czy prognozy dotyczące kierunku rozwoju rynków. Na tej podstawie , sztuczna inteligencja jest w stanie wykryć wzorce i oszacować potencjał, co umożliwia inwestorom zagranicznym podejmowanie bardziej trafnych decyzji inwestycyjnych.

Ponadto sztuczna inteligencja może pomóc w analizie kwestii prawnych i regulacyjnych związanych z inwestycją zagraniczną, co jest szczególnie istotne w kontekście działalności na rynkach poza UE, które posiadają inne systemy prawne. W ten sposób rozwiązania te mogą być nieocenionym wsparciem dla inwestorów, którzy chcą przygotować się do inwestycji zagranicznej i zminimalizować jej ryzyko.

Wsparcie w zagranicznym biznesie

Po drugie, AI może być pomocna także już po rozpoczęciu ekspansji na rynki zagraniczne, m.in. w obszarach związanych z zarządzaniem łańcuchami dostaw – narzędzia AI mogą przewidywać terminy dostaw oraz optymalizować ich trasy. Bardzo szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji możliwe jest w obszarze marketingu i sprzedaży. AI mogą wspierać zarządzających w segmentacji rynku, tworzeniu profilu klienta, optymalizacji strategii marketingowych i sprzedażowych, a także personalizować ofertę dzięki analizie indywidualnych preferencji klientów. Jednym z rozwiązań opartych na mechanizmie przetwarzania języka, analizie tekstu i lingwistyce komputerowej jest analiza sentymentu, nazywana też AI emocji. Obecnie dysponujemy ogromnymi zbiorami danych tekstowych, takich jak wiadomości e-mail, transkrypcje czatów obsługi klienta, komentarze w mediach społecznościowych i recenzje. Narzędzia do analizy nastrojów mogą skanować te teksty, aby automatycznie określić stosunek autora do marki, czy konkretnego produktu, a także pomagają w badaniu rynku docelowego. Wreszcie część procesów może zostać zautomatyzowanych, np. chatboty AI mogą obsługiwać zapytania klientów w zasadzie 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co poprawia efektywność obsługi i doświadczenie klienta. A dzięki narzędziom tłumaczenia w czasie rzeczywistym mogą obsługiwać zapytania z dowolnego rynku.

Oczywiście, mówiąc o wykorzystaniu narzędzi AI w ramach przygotowania koncepcji inwestycji zagranicznej, mam na myśli jedynie wstępne analizy, które będą wymagały dokładnego rozwinięcia przez zespół inwestycyjny. Warto traktować je w kategorii narzędzia wspierającego i ułatwiającego pracę, ale z pewnością nie zastąpią one doświadczenia zespołu oraz relacji zbudowanych na międzynarodowych rynkach. Patrząc przez pryzmat naszego doświadczenia transakcyjnego w Funduszu Ekspansji Zagranicznej, widzimy, jak istotna rolę odgrywa zespół w całym procesie ekspansji. Zarówno na etapie przygotowania inwestycji, jak i już podczas jej realizacji kluczowe znaczenie ma zespół, który ją prowadzi, dlatego nie możemy zapominać o doświadczeniu w pracy w międzynarodowym środowisku oraz kontaktach z lokalnymi partnerami.

AI - potężny rynek dla inwestorów zagranicznych

Osobny temat, na który warto zwrócić szczególną uwagę, to inwestycje zagraniczne w obszarze sztucznej inteligencji. Zarówno dane podsumowujące rok 2022, jak i prognozy dotyczące roku bieżącego wskazują na dynamiczny rozwój tego segmentu.

Najnowsze dane zaprezentowane przez GlobalData wskazują, że w 2022 r. BIZ związane z AI odnotowały ogromny wzrost – w porównaniu z 2021 r. liczba projektów urosła o 44 proc., a sztuczna inteligencja pojawiła się w 3,5proc. globalnych BIZ.

Jak się okazuje, krajem, który przyciągnął najwięcej inwestycji zagranicznych związanych ze sztuczną inteligencją, były Indie. W zeszłym roku ogłoszono 122 projekty związane ze sztuczną inteligencją, a wśród największych inwestorów znalazły się największe firmy technologiczne takie jak ABB, Accenture, Deloitte, IBM i Microsoft. Co ciekawe, Indie były również w czołówce krajów z największą liczbą wychodzących inwestycji zagranicznych w tym obszarze. Z 37 projektami Indie były drugie w zestawieniu. Niekwestionowalnym liderem w zakresie wychodzących BIZ były Stany Zjednoczone z 285 projektami. Na podiom znalazła się jeszcze Wielka Brytania, skąd pochodziło 35 projektów. Co przyniesie ten rok w obszarze bezpośrednich inwestycji zagranicznych w sztuczną inteligencję? Zapowiedzi inwestorów wskazują, że możemy spodziewać się kontynuacji trendu z 2022 r. Wśród przykładów można wymienić m.in. kanadyjskiego producenta sprzętu AI – Tenstorrent, który w marcu otworzył swoją spółkę zależną w Tokio. Z kolei w kwietniu dyrektor generalny OpenAI Sam Altman mówił o planach uruchomienia w najbliższym czasie biura w Japonii, z kolei podczas gdy Jaguar Land Rover, we współpracy z Nvidią, otwiera trzy centra pojazdów autonomicznych w Madrycie, Berlinie i Bolonii.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji to w ostatnich tygodniach jeden z najgorętszych tematów w obszarze technologii. Analitycy i eksperci podkreślają, że sztuczna inteligencja może mieć przełomowy wpływ na handel i inwestycje międzynarodowe2. Włączenie innowacyjnych technologii do bezpośrednich inwestycji zagranicznych może pomóc inwestorom zwiększyć wartość ich inwestycji i obniżyć koszty, a wreszcie zdobyć przewagę konkurencyjną. Już teraz dzięki zastosowaniu narzędzi opartych na tej technologii, takich jak analiza danych czy usługi tłumaczeniowe, możliwe staje się zmniejszanie barier dla biznesu międzynarodowego. Jednocześnie wraz z rozwojem AI pojawiają się oczywiście pewne wyzwania związane m.in. z transgranicznym przepływem danych czy koniecznością rozwoju standardów technicznych i standardów bezpieczeństwa oraz stworzeniem odpowiedniego otoczenia regulacyjnego.